KONCEPCJE SĄDU DUSZ
Chrześcijańskie i mahometańskie koncepcje sądu dusz oo śmierci oraz koncepcje nieba i piekła, do których zgodnie z wyrokiem wędrują dusze, wywodzą się niewątpliwie w głównej mierze od za- ratus2;trianizmu, nie zaś z przedchrześcijańskiej religii Egiptu; przypuszczalnie odegrał tutaj rolę judaizm faryzejski, który — w przeciwieństwie do judaizmu saduceuszów w okresie po wygnaniu — poddał się wpływom koncepcji Zaratusztry, nader silnym po włączeniu Babilonii, Syrii, Palestyny i Egiptu do cesarstwa perskiego w VI wieku p.n.e. W wierzeniach chrześcijan indywidualny sąd dusz natychmiast po śmierci i odesłanie wiernych bezpośrednio po sądzie do piekła, otchłani czyśćcowej czy nieba występuje obok nie dającej się z tym pogodzić wiary w powszechny sąd wszystkich dusz — zarówno dusz zmartwychwstałych zmarłych, jak i dusz żyjących w danym momencie — kiedy to trąba Sądu Ostatecznego odezwie się, by ogłosić zmartwychwstanie umarłych i nastanie Sądu Ostatecznego żywych i umarłych.