W POWSZECHNYM SĄDZIE
Jeśli zaś w ostatnim powszechnym sądzie przejściowo odcieleśnione dusze zmarłych zostaną ponownie połączone z ich zmartwychwstałymi ciałami, niebo i piekło, do których trafią, muszą być siedzibami materialnymi, jeśli istotom ludzkim, które tam będą wysłane po tym drugim sądzie, będzie przywrócony psychosomatyczny stan, jaki był im dany na ziemi przed śmiercią — nie mówiąc żyjących, których powoła głos trąby zwiastującej Sąd Ostateczny.W chrześcijaństwie i islamie, tak samo jak w zaratusztrianizmie, przywrócenie do życia zmarłych istot ludzkich łączy się z ostatnim sądem, który przeznaczy — albo odeśle po raz drugi zmartwychwstałych, a także żywych, do nieba albo do piekła. Jednakże wspólne źródło chrześcijaństwa islamu, jakim jest judaizm faryzejski, przyjęło zaratusztriańską wiarę w zmartwychwstanie cielesne w wersji bardziej odbiegającej od doktryny oryginalnej niż wersja chrześcijańsko-mahometańska.